COVID-19 udsætter lotteri til efter sommerferien
I AGF A/S ser vi med stor alvor på den aktuelle COVID-19 sundhedskrise og derfor har vi valgt at udsætte Det Store Østjyske Fodboldlotteri til efter sommerferien.

Vi følger situationen tæt og melder en ny lotteriperiode ud, så snart der er overblik over situationen.

Salgsmateriale

En god planlægning vil altid være grundstenen for et godt salg.

Brug denne guide – Sælg flere lodsedler og skab gode relationer

Sælgerinformation

Start med at samle alle sælgerne, evt. pr. årgang og giv dem en fyldestgørende information, inden salget startes. Fortæl jeres medlemmer, hvad det er, lotteriets overskud skal gå til i klubben/holdet – det er vigtig information for dem, der skal sælge lodsedlerne og ikke mindst for køberne.

Base

Det er en god idé at have en fast base, hvor sælgerne kan mødes, udveksle erfaringer, hente ekstra lodsedler og evt. tildeles nye områder. Så bliver der ingen tvivl om, hvor sælgerne skal henvende sig.

Salgsområde og god salgsstil

Opdel jeres salgsområde i små området, sådan at alle sælgere ved præcis, hvilket område de er ansvarlige for. Det er vigtigt, at der bliver ringet på alle døre i jeres område, og desuden at en husstand, der allerede har købt lodsedler, ikke bliver besøgt to gange.

• Første indtryk er altid vigtigt, så mød op i jeres kamptrøjer, træningsdragter eller lignende
  • Fortæl hvem I er, og hvilken klub/hold I repræsenterer
  • Oplys hvilken aktivitet I samler ind til
  • Fortæl hvad 1. præmien er og smil til køberne
  • Afslut med “Tak for støtten”, når I forlader køberen – så er det lettere at komme næste gang.

Mål

Hav et mål for, hvor mange lodsedler hver sælger skal sælge. På denne måde er det mere overskueligt for sælgerne og nemmere for jer at vurdere, hvor mange lodsedler I skal bestille. I lignende lotterier sælges der gennemsnitlig 10 lodsedler pr. sælger.

Hold

Det er ofte en rigtig god idé at opdele sælgerne i hold med to eller tre på hver f.eks. en yngre sælger og en lidt ældre, der er ansvarlig for salget af lodsedlerne.

Forældre

Orienter forældrene, når deres børn skal sælge lotterier, og hvad pengene skal gå til. Forældrene vil kunne give børnene ekstra motivation, og i nogle tilfælde hjælpe med salg af lotterierne til venner og familie mm. Derudover er det som oftest vigtigt for forældrene at vide, hvorfor deres børn skal gå rundt og sælge skrabelodder.

Lokale virksomheder

Prøv at præsentere skrabeloddet for nogle af jeres lokale virksomheder og butikker. Nogle vil måske hjælpe jer med at sælge – husk at sige pænt tak til virksomheden eller butikken efter salget, så er der en større mulighed for, at de vil hjælpe en anden gang.

Tips til gode salgsplaceringer

• Fodboldklubben
  • Stævner og kampe
  • Klubhuse
  • Butikscentre
  • Udstillinger
  • Byfester
  • Familiefester
  • Gågader
  • Dørsalg

OBS: Der må gerne sælges lodsedler til AGF-hjemmekampe på Ceres Park. Kontakt Thomas Kristiansen på tsk@agf-as.dk hvis dette har interesse. Herefter koordineres de forskellige holds tilstedeværelse.

Medier

AGF står for en omfattende markedsføringskampagne, men I kan også hjælpe med at sprede budskabet om lotteriet. Brug pressen og lad de lokale aviser og medier omtale jeres indsats for børn og unge og det lokale foreningsliv. Hvis folk kender til formålet med salget, kan det gøre dem mere interesserede i at købe en lodseddel og dermed støtte jer.

Salgskonkurrence

Fortæl om og deltag i AGF’s salgskonkurrence eller lav evt. Jeres egen salgskonkurrence på holdet eller i klubben, hvor den eller de sælgere, der sælger flest lodsedler, får en lille gevinst (to billetter til biografen eller lignende) – det gør det sjovere at være sælger.

MobilePay

For lethedens skyld og for at undgå misforståelser, anbefaler vi, at I så vidt muligt anvender MobilePay til at sælge lodsedlerne.

Vi har gjort det let for jer. Når I modtager lodsedlerne, har vi vedlagt et antal kort, som I kan bruge, når I sælger lodsedlerne. (Ønsker I flere, kan de downloades her på siden for print). Når I besøger køberne, vil enkelte sige: Vi har desværre ikke kontanter – men så er det en god ide at fortælle, at de også kan betale med MobilePay – så køber de fleste.

Sådan fungerer kortene:
Kortene udfyldes med jeres klubs (eller den person, som I har sat som ansvarlig for lotteriet) MobilePaynummer. Det er derfor vigtigt at nummeret har tilknyttet MobilePay. Herefter kommer pengene ind på dennes konto og kan senere benyttes til at betale for lodsedlerne til AGF af 1880, som formelt er arrangør af lotteriet.

I kan udfylde kortene med sælgers navn, således at det er let at kontrollere, hvem som har solgt lodderne. Bag på kortet kan sælgeren afkrydse, hvor mange der er solgt og betalt med MobilePay – så det er let at holde regnskab for jer.
Husk at fortælle sælgerne, at de skal tjekke på køberens telefon om betalingen er gennemført og først derefter afleveres lodsedlerne.

NB: MobilePay må ikke benyttes til at betale det endelige afregningsbeløb til organisationen, som arrangerer landslotteriet – Her skal der ALTID afregnes med en bankoverførsel – jvf. medsendte ordrebekræftelse.

Plakater

Vi medsender plakater, som I kan bruge, hvis I eventuelt har nogle støtter eller forældre, som har en butik og som gerne vil hjælpe med at sælge jeres lodsedler. De kan naturligvis også benyttes til andre salgsaktiviteter. Får I brug for flere plakater, end der er medsendt, kan plakater downloades her på siden og I kan selv printe flere af disse.

Efter salget

Det er altid en god idé at få en god afslutning på salget. Det kunne være et lille arrangement, hvor den, der har solgt flest lodsedler, f.eks. modtager en lille præmie, og man får takket for støtten.

Materiale til Det Store Østjyske Fodboldlotteri

• Download og udskriv Plakat

• Vi sender altid 5 plakater med, men hvis du har brug for flere kan du her downloade og udskrive dem. Du må udskrive så mange plakater du vil.
  • Download Salgsguiden

• Salgsguiden kan hjælpe dig med hvordan du sælger lotteriet bedst muligt. Den er fyldt op med tips og tricks til at tjene mange penge.
  • Mobilepay kort

• Skriv klubbens mobilepay nummer og så kan dette bruges som alternativ til betaling med kontanter.